lördag 11 april 2009

Kulturkrockar och turkiska symboler














































Merhaba!
Två omtumlande veckor har passerat. Kulturkrockarna avlöser varandra och det är inte alltid helt lätt. Var nära att byta boende eftersom jag inte har mycket till eget rum här men i slutändan kunde jag inte. Jag börjar känna mig så hemma i lägenheten och rutinerna har börjat komma och det är så viktigt. Problemet är det att min "sambo" gillar att vara uppe sent och häromnatten blev det till halv fyra på morgonen med musik och prat så då kände jag att jag var tvungen flytta. Men man kan ju säga till också.. istället för att dra flyttlasset någon annanstans och börja om hela proceduren igen - orkas inte med! Tepebaşı må vara lite ruffigt och inte lika lyxigt som exempelvis Cihangir men när jag väl hade bestämt mig för att flytta ångrade jag mig genast. Det här har blivit mitt område nu. Jag är van att på vägen hem från skolan och efter att slagits med turkarna på Istiklâl, runda hörnet och framför mig se hur Gyllene hornet breder ut sig med solen hängandes ovanför och minareterna som tornar upp sig på andra sidan. Jag flyttar inte!
Den första bilden är en av alla saker som symboliserar Turkiet - turkiskt çay. Som mest dricker jag 4-5 glas om dagen hihi! Maträtten är Kavurma, en turkisk pytt-i-panna där kött, tomater, champinjoner, lök och paprika mixas i stekpannan med timjan och andra kryddor och som är fantastiskt gott!
Igår firade tydligen poliserna någon sorts årsdag och det var procession på gatorna med stora tanks och tusentals poliser. Rätt mäktigt måste jag säga. Sådana fordon är man inte riktigt van vid att se på gatorna hemma. En rolig anekdot är att på militärt område i Turkiet finns skyltar som föreställer en soldat med ett gevär i handen och så står det något illavarslande (ser det ut som i alla fall) om vad som kan hända om man nu skulle få för sig att överträda (heter det så..?) reglerna. Blev lite full i skratt då jag kom att tänka på skylten över militärt område i Sverige - en hand. Och texten säger ungefär: Det skulle vara snällt och vi skulle bli så glada och det vore väldigt bra om ni inte gick just här. Och nu undrar ni förstås hur i hela friden jag vet hur ett militärt område ser ut i Turkiet. Ingen fara, jag har inte gjort ett besök vid Irakiska gränsen. Nej, det finns ett militärt sjukhus precis intill vår skola där soldater går och spatserar dagarna i ända. Rätt mäktigt det med faktiskt.
Sen kan ni se hur skolan ser ut med det intilliggande supergoda konditoriet. I klassrummet sitter José från Spanien och Kate från Australien.
ITÜ - Istanbuls tekniska universitet och Yusufs skola, och bilden är alltså deras stadion.
Slutligen, solnedgång över Tepebaşı. Fick inte den perfekta bilden, i verkligheten var solen alldeles röd och himlen lila men ändå..
İyi akşamlar och Glad Påsk på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar