onsdag 20 maj 2009

Sommarens smärtor och Ezan

Sommaren är helt underbar - och smärtsam.. Sitter just nu med den konstigaste solbrännan nånsin som innefattar smalbenen, vänster sida av ansikte, hals, arm och hand. Underskattade solens styrka rejält igår när vi spenderade hela dagen utomhus i Üsküdar. Så idag får jag skylla mig själv, ha ont och skämmas. Det är ju inte direkt på modet att ha en plommonfärgad panna och vita spår efter solglasögonen. Eller två stoppljus nedanför knäna.
För att spinna vidare på temat sommar och smärtsamt så lyckades en ny liten myggvän smyga sig in under nätet inatt och bita mig i bl a ansiktet - för andra gången. Så just nu ser jag inte riktigt klok ut, fast jag matchar ju Turkiets färger - alltid nåt. :)

Efter snart två månader här började jag undra om de verkligen hade morgonbön på den här sidan av stan. När jag bodde i Sultanahmet var det omöjligt att missa Ezan vid kvart i 6 varje morgon - det är den mest minarettäta delen av hela stan. Men så imorse hände det faktiskt! Och det är något speciellt att höra den så tidigt på morgonen. Man vet att större delen av staden sover och är tom och så hör man bara minaretutroparens dånande röst. Den lät även annorlunda från dagens och kvällens Ezan tyckte jag; långsammare och lugnare. Jag tröttnar aldrig på ljudet från Ezan - det är så vackert och spännande!

I helgen bär det av till Bulgarien för att få en ny stämpel i passet. Antagligen för att jag har vetat att jag måste göra den resan så känner jag inte helhjärtat för det. Jag vill vara i Istanbul ju. Speciellt nu när vädret är så underbart och man kan åka båt på Bosporen, ta en tur till Prinsöarna eller nåt annat helt superhärligt. Men nu ska man inte vara otacksam, man måste ju också passa på när man är i närheten och se andra saker. Jajemänsan. Och har man inga förväntningar om ett land kan det ju bli det motsatta från vad man tänkte om det.. jag känner igen det här.. :)
I skrivandets stund skickade Sanna en Wikipedialänk om Plovdiv och det verkar vara en jättevacker och intressant stad! Jag får ta tillbaks det jag skrev nyss, det här ser vi fram emot!

Håll tummarna för mig på fredag halv nio, då ska testet för Turkiska 2 genomföras och den här gången blir det ingen lek känner jag..

Öptüm! (Puss) Iyi geceler! (Godnatt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar